Bruxelles, 11. svibnja 2022. – Timovi učenika iz 29 europskih zemalja sudjelovali su u online finalu Europskog kviza o novcu, godišnjem međunarodnom natjecanju iz područja financijske pismenosti koje od 2017. organizira Europska bankarska federacija (EBF). Ove je godine na nacionalnoj razini natjecanja ukupno sudjelovalo 50 000 učenika diljem Europe, a timovi iz Norveške, Italije, Irske, Srbije i Malte osvojili su prvih pet mjesta u finalu.
Hrvatsku su predstavljali učenici 7. razreda OŠ Ivana Mažuranića Vinkovci, Tomislav Harhaj i Mislav Mendeš pod mentorstvom Mirjane Javor, profesorice matematike i informatike. „Sretni smo što smo se plasirali na europsku razinu. Bilo je teško, pripreme su dugo trajale. Trudili smo se i dali smo sve od sebe da postignemo što bolji rezultat i predstavimo našu zemlju u što boljem svijetlu“, zaključio je Mislav. „Zadovoljan sam postignutim rezultatom. Obogaćeni ovim iskustvom i nagodinu ćemo se prijaviti za sudjelovanje i nastaviti učiti o financijama“, dodao je Tomislav.
Europski kviz o novcu najveće je europsko natjecanje u području financijske pismenosti za učenike od 13 do 15 godina, koje godišnje rezultira s milijun odigranih kvizova na platformi Kahoot! u 28 europskih zemalja. Uz kampanju Europski tjedan novca koja je pokrenuta 2017., Europski kviz novca dio je EBF-ovih inicijativa za promicanje financijske pismenosti, naglašavajući važnost financijskog obrazovanja za mlade kako bi vodili bolji i sigurniji život.
„Interes za Europski kviz o novcu nastavlja rasti, svake godine sve više učenika želi provjeriti svoje znanje iz financija. Sjajno je vidjeti predanost učenika ovoj temi kao i natjecateljski duh da postignu što bolje rezultate”, kaže Wim Mijs, glavni izvršni direktor Europske bankovne federacije. „Financijska pismenost — koja je usko povezana i s digitalnim kompetencijama — dio je skupa vještina potrebnih za svakodnevni život. Mi u Europskoj bankarskoj federaciji, zajedno s našim članovima, ponosni smo što okupljamo učitelje, djecu i stručnjake u ovom uzbudljivom iskustvu učenja koje u konačnici ima za cilj jačanje financijske pismenosti diljem Europe.”
Nacionalno finale, u organizaciji nacionalnih bankarskih udruženja, održano je u ožujku i travnju u 29 različitih zemalja: Albaniji, Austriji, Azerbajdžanu, Hrvatskoj, Češkoj, Danskoj, Estoniji, Finskoj, Njemačkoj, Grčkoj, Mađarskoj, Islandu, Irskoj, Italiji, Latviji, Lihtenštajnu, Litvi, Sjevernoj Makedoniji, Malti, Norveškoj, Poljskoj, Portugalu, Rumunjskoj, Srbiji, Slovačkoj, Sloveniji, Španjolskoj, Švedskoj i Turskoj.
Ove godine učenici su odgovarali na 20 pitanja o financijskim vještinama koja su usklađena sa smjernicama OECD/INFE i temeljnim kompetencijama o financijskoj pismenosti za mlade, uključujući pitanja o održivosti, online prijevarama, planiranju budžeta, kao i kriptovalutama. Prva tri pobjednička tima dobit će novčanu nagradu, a EBF će pozvati pet najboljih timova na dvodnevno putovanje u Bruxelles 20. i 21. lipnja.
Europski kviz novca 2022. prati ovogodišnju kampanju Europskog tjedna novca „Supercharging Financial Skills”, gdje su Europljani bili pozvani testirati svoje financijske vještine online kvizom od 15 pitanja. Europski tjedan novca podudara se s Globalnim tjednom novca, godišnjom globalnom kampanjom podizanja svijesti koju koordinira Međunarodna mreža OECD-a za financijsko obrazovanje (OECD/INFE).
Kao pripremu za natjecanje udruge banaka su napravile kvizove za vježbu. Kvizovi su zamišljeni kao pomoć učenicima u provjeri njihovog znanja iz područja financijske pismenosti. Nastavnici mogu i dalje koristiti ''Kahoot!'' kvizove kao zanimljiv sadržaj u nastavi i tako popularizirati temu financijske pismenosti među mladima.
Hrvatska udruga banaka provela je istraživanje na temu zastupljenosti financija u obrazovanju te financijskoj pismenosti mladih. U istraživanju su anketirani nastavnici, čiji su učenici sudjelovali na nacionalnom natjecanju kviza znanja o novcu.
Prema rezultatima provedenog istraživanja, 81,9% nastavnika smatra kako je učenicima zanimljivije učiti o područjima poput financija uz pomoć suvremenih metoda (korištenje interneta – online, mobitel aplikacija, online kvizova i sl.).
Više od polovice nastavnika za trenutnu zastupljenost tema iz područja financijske pismenosti u obrazovnom sustavu dalo bi ocjenu nedovoljan (27,3%) ili tek dovoljan (26%). Većina nastavnika naglašava kako je od iznimne važnosti potaknuti učenike na obrazovanje o osnovnim financijskim pojmovima (90,8%), sigurnom korištenju interneta (94,8%) te o poduzetničkim vještinama i znanjima (72,7%).
Cilj provedbe Europskog kviza o novcu je potaknuti i motivirati učenike na informiranje o temama iz područja financijske pismenosti, a 80,5% profesora potvrdilo je kako je projekt ispunio svoj cilj.
Učenici su se pripremali uz razne edukativne materijale Hrvatske udruge banaka i uz pomoć kvizova za vježbu te su stekli dodatna znanja iz područja financijske pismenosti što je potvrdilo 92% profesora.